Πέμπτη 17 Ιουνίου 2010

Κάθε πράγμα έχει δύο όψεις

Είμαστε σε ένα κοινωνικό καζάνι που βράζει. Όλοι διαμαρτυρόμαστε για την οικονομική κατάσταση που υπάρχει σήμερα. Οι αιτίες πολλές και οι ευθύνες σε πολλούς, άλλους λιγότερο, άλλους περισσότερο. Σε αυτή την κατάσταση λογικό είναι να απαντούν οι εργαζόμενοι με απεργίες, όταν νομίζουν ότι θίγονται τα κλαδικά τους συμφέροντα ή τα προσωπικά τους συμφέροντα. Επικεφαλής οι συνδικαλιστές που πολλές φορές οδηγούν τους εργαζόμενους σε κινήσεις που υποτίθεται ότι τους προστατεύουν, αλλά πρώτα απο όλα το συμφέρον του συνδικαλιστή και της παράταξής του.
Υπάρχει η απεργία των εργαζομένων στο metro. Διαβάστε μερικές απόψεις:


Aπεργία στο μετρό


Νέα απεργία την Πέμπτη εξήγγειλαν τα σωματεία των εργαζομένων στο Μετρό διαμαρτυρόμενοι για την απόφαση της διοίκησης να μην ανανεώσει τις συμβάσεις 271 εργαζομένων.
Σύμφωνα με το Γενικό Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης, οι συγκεκριμένοι εργαζόμενοι είχαν προσληφθεί παράνομα.

Έχουν ήδη ξεκινήσει οι αποχωρήσεις των εργαζομένων δήλωσε στην τηλεόραση του ΣΚΑΪ και την «Πρώτη Γραμμή», ο Μάνθος Τσάκος, μέλος της σωματείου εργαζομένων της «Αττικό Μετρό». Δεν απέκλεισε και δεύτερο κύμα αποχωρήσεων με απόφαση της διοίκησης.

Πρόσθεσε ότι οι εργαζόμενοι αντιδρούν καθώς πλέον κρίνεται η ασφάλεια του Μετρό. Υπογράμμισε ότι από τις αποχωρήσεις δημιουργείται πρόβλημα στη συντήρηση των συρμών.

Την Πέμπτη θα αποφασίσουν την περαιτέρω στάση τους.

Στο μεταξύ, στάση εργασίας από τις 11 το πρωί έως τις 4 το απόγευμα έχουν εξαγγείλει για την Πέμπτη και οι εργαζόμενοι στα υπόλοιπα μέσα μαζικής μεταφοράς.

Στον ΟΣΕ η στάση θα πραγματοποιηθεί από τις 12 έως τις 4 για το σχέδιο εξυγίανσης.


Η άλλη άποψη για τη μη ανανέωση των συμβάσεων στο Μετρό...



Οι κινητοποιήσεις των εργαζομένων στην εταιρεία λειτουργίας του Μετρό για τη δήθεν απόλυση συναδέλφων τους, είναι εκτός από παράνομες και καταχρηστικές, όπως έκρινε η Δικαιοσύνη, και αδικαιολόγητες, αφού κανείς συνάδελφός τους δεν απολύθηκε. Ναι, η αλήθεια είναι ότι δεν απολύεται κανείς. Το πραγματικό γεγονός είναι ότι δεν ανανεώνονται οι συμβάσεις που υπογράφθηκαν προεκλογικά, τον Αύγουστο και τον Σεπτέμβριο του 2009.
Η επιλογή αυτή της Διοίκησης είναι μονόδρομος, μετά το Πόρισμα του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης Λέανδρου Ρακιντζή, που...
διενήργησε έλεγχο στην εταιρεία.
Πρόκειται για συμβάσεις, που κρίθηκαν από τον Γενικό Επιθεωρητή ως «υπεράριθμες προσλήψεις» και επιβάρυναν με λειτουργικά έξοδα την εταιρεία, η οποία εμφάνισε για πρώτη φορά το 2009 πάνω από 22.000.000 ευρώ λειτουργικό έλλειμμα.
Στο πόρισμα τονίζεται ότι «η αναλογία του κόστους μισθοδοσίας προς τα συνολικά έσοδα αυξήθηκε από 48% το 2007 στο 74% το 2009» (σελ.34).
Δεν μπορεί το Μετρό να γίνει ένας νέος ΟΣΕ. Δεν μπορεί να καταστεί βαρίδι, το οποίο θα κληθούν να πληρώσουν και πάλι μισθωτοί και συνταξιούχοι για να απολαμβάνουν κάποιοι προνόμια της αδιαφάνειας που επικρατούσε. Θα τηρηθούν οι νόμοι και θα πέσει άπλετο φως στην όλη υπόθεση, αφού το πόρισμα Ρακιντζή βρίσκεται στα χέρια της Δικαιοσύνης.
Δεν υπάρχει καμιά βάση στις δικαιολογίες συνδικαλιστών, ότι το Μετρό δεν θα μπορεί να εκτελεί κανονικά τα δρομολόγιά του. Θα πρέπει να γίνει γνωστό ότι ο μέσος παραγωγικός χρόνος των οδηγών στο Μετρό ανά βάρδια είναι 4,30 ώρες, όταν στον ΗΛΠΑΠ είναι 7,25 ώρες.
Θα μπορούσε να αποτελέσει χιουμοριστικό ανάγνωσμα ο τρόπος με τον οποίο υπεγράφησαν πολλές από τις συμβάσεις που δεν θα ανανεωθούν. Το διαπίστωσε ο Ελεγκτής Δημόσιας Διοίκησης: απόφοιτος ΤΕΦΑΑ, με εμπειρία αποκλειστικά σε αθλητικά κέντρα και ινστιτούτα αισθητικής προσλαμβάνεται ως υπάλληλος προμηθειών, μουσικός με μοναδική εργασιακή εμπειρία σε ορχήστρα μουσικών εκδηλώσεων προσελήφθη ως οδηγός συρμών, dealer 13 χρόνια σε καζίνο προσελήφθη ως οδηγός συρμών, άλλο άτομο με εργασιακή εμπειρία σε τοποθέτηση τεντών και συσκευασία CD προσελήφθη ως υπεύθυνος σταθμών.
Είναι χρήσιμο όμως να σταθεί κανείς σε κάποια σημεία του πορίσματος Ρακιντζή, πέραν των επί μέρους διαπιστώσεων. Όπως αναφέρεται στο πόρισμα του Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης, «από τον έλεγχο των οικονομικών καταστάσεων της εταιρείας είναι εμφανές, ότι παρόλο που τα έσοδα αυξάνονται σημαντικά, ο ρυθμός αύξησης των εξόδων από το 2008 και μετά είναι μεγαλύτερος από αυτόν των εσόδων, με συνέπεια την εμφάνιση ελλείμματος λειτουργίας για πρώτη φορά στην ιστορία της εταιρείας, καθώς και τη σταδιακή αύξησή του» (σελ.31), τονίζεται ότι:
«Ένας από τους βασικούς λόγους για τα άσχημα οικονομικά αποτελέσματα της εταιρείας είναι το αυξημένο κόστος μισθοδοσίας, το οποίο αντανακλάται άμεσα στην αύξηση του δείκτη του λειτουργικού κόστους ανά επιβίβαση» (σελ.32). Ακόμη, «διαπιστώνεται ότι ο ρυθμός αύξησης της επιβατικής κίνησης υπολείπεται κατά πολύ του ρυθμού αύξησης του κόστους μισθοδοσίας. Μάλιστα σε απόλυτες τιμές το κόστος μισθοδοσίας το 2009, με έτος βάσης το 2001, αυξήθηκε κατά 700% περίπου» (σελ.35).
Πάντα, όπως αναφέρεται στο πόρισμα, «σύμφωνα με τα στοιχεία που χορήγησε (20 και 21/10 2009) η ΑΜΕΛ Α.Ε. μέχρι 31/03/2004 στην εταιρεία απασχολούνταν 1139 άτομα. Από την ημερομηνία αυτή μέχρι 21/10/2009 το σύνολο του προσωπικού ανήλθε στα 1688 άτομα. Καταγράφεται δηλαδή αύξηση του προσωπικού κατά 549 άτομα ή ποσοστό 50%» (σελ10). Μάλιστα «καταγράφεται μεγάλη αύξηση των προσλήψεων το 2009, αφού το έτος αυτό διενεργείται το 50% των συνολικών προσλήψεων της περιόδου 31/03/2004 – 04/10/2009» (σελ.15).
Στη σελίδα 15 του πορίσματος παρατηρείται ότι «οι προσληφθέντες εμφανίζουν όμοια χαρακτηριστικά όπως για παράδειγμα τόπος καταγωγής, εργασιακή εμπειρία στο δημόσιο ως συμβασιούχοι, βιογραφικά σταλμένα από αριθμό τηλεομοιοτυπίας του τέως ΥΠΕΧΩΔΕ και η διαδικασία αξιολόγησής τους δεν συνδέεται σε πολλές περιπτώσεις με την απόφαση πρόσληψής τους, αφού αυτή φαίνεται να έχει προαποφασιστεί (τα βιογραφικά και οι συνεντεύξεις πολλές φορές έπονται της ημερομηνίας απόφασης του Δ.Σ. για την πρόσληψη), αλλά περιορίζεται στην «εύρεση» κατάλληλης θέσης απασχόλησης για τους ήδη «προσληφθέντες» υπαλλήλους».
Οι προσληφθέντες το 2009, προκύπτει σύμφωνα με το πόρισμα (σελ. 23) ότι «εμφανίζουν κοινά χαρακτηριστικά, όπως:
· προέλευση από συγκεκριμένες γεωγραφικές περιοχές (35 Ν. Ροδόπης και Ν. Λάρισας)
· εργασιακή προϋπηρεσία ως συμβασιούχοι ή εκπαιδευμένοι (Stage) σε δημόσιες υπηρεσίες (70)
· βιογραφικά που έχουν σταλεί από αρ. τηλεμοιοτυπίας του τέως ΥΠΕΧΩΔΕ (40)
· σπουδάζουν σε ΑΕΙ ή ΤΕΙ ακόμα και επαρχιακά (17)
· κάποιοι εξ αυτών (17) προσλαμβάνονται μολονότι αξιολογούνται αρνητικά από στελέχη της ΑΜΕΛ
· αρκετοί δεν έχουν σχετική επαγγελματική εμπειρία ενώ κάποιοι έχουν ως εμπειρία τους την απασχόλησή τους σε γραφεία βουλευτών, Γενικών Γραμματέων και Υπουργών».
«Ιδιαίτερα τη χρονική περίοδο 12/08/2009 – 04/09/2009. Σε μία σύντομη χρονική περίοδο 23 ημερών ελήφθησαν πέντε αποφάσεις Δ.Σ. για τη διενέργεια 210 συνολικά προσλήψεων».
Στο πόρισμα (σελ.25) τονίζεται ότι «το επιχείρημα ότι το σύνολο του προσωπικού που απασχολείται στις 31/12/2009 στην εταιρεία, δηλ. 1688 άτομα, δεν υπερβαίνει την πρόβλεψη του Στρατηγικού και Επιχειρησιακού σχεδιασμού (1695 άτομα) δεν δύναται να δικαιολογήσει τις προσλήψεις της περιόδου αυτής για τους ακόλουθους λόγους:
Από την ενδελεχή εξέταση του συνόλου των προσλήψεων αυτής της περιόδου διαπιστώθηκε ότι πραγματοποιήθηκαν υπεράριθμες προσλήψεις σε συγκεκριμένες ειδικότητες κυρίως χαμηλής εξειδίκευσης και συγκεκριμένα πωλητές εισιτηρίων, υπάλληλοι ασφαλείας και ελέγχου, γραμματείς/κλητήρες. Επίσης πραγματοποιήθηκαν και προσλήψεις σε υπαλλήλους μεσαίας και υψηλής εξειδίκευσης (δικηγόροι, δημόσιες σχέσεις, προμήθειες, μελέτες, εμπορική εκμετάλλευση, κ.α.) καθώς και σε θέσεις ευθύνης (δ/ντές, αν. δ/ντες, προϊστάμενοι, επιβλέποντες, κ.α.) χωρίς αυτές να προβλέπονται από το Στρατηγικό και Επιχειρησιακό σχεδιασμό της εταιρείας. Ιδιαίτερα σημαντικό είναι ότι οι προσλήψεις αυτές δεν συνοδεύονται από κανένα υπηρεσιακό ή άλλο έγγραφο που να τις συνδέει με τις επιχειρησιακές ανάγκες της εταιρείας και τους λόγους που υπαγόρευσαν την πραγματοποίησή τους καθ’ υπέρβαση και σε πλήρη αναντιστοιχία με το βασικό εργαλείο επιχειρηματικής δράσης της εταιρείας, το Στρατηγικό και Επιχειρησιακό σχέδιο».
Πολλές ακόμα, είναι οι διαπιστώσεις του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης (σελ.28 – 29):
«* Σύμφωνα με τον επιχειρησιακό σχεδιασμό την περίοδο 2005-2009 προβλεπόταν η πρόσληψη 75 κατά μέγιστο αριθμό πωλητών εισιτηρίων. Από τα στοιχεία διαπιστώθηκε η πρόσληψη 130 υπαλλήλων. Υπέρβαση 55 ατόμων.
* Σύμφωνα με το από 27/02/2009 υπηρεσιακό σημείωμα του Γεν. Δ/ντή Συντήρησης & Λειτουργίας, για τη λειτουργία των επεκτάσεων του μετρό για τα έτη 2009-2010 απαιτείτο η πρόσληψη 32 πωλητών εισιτηρίων. Μετά την αποστολή αυτού του σημειώματος, δηλ. την περίοδο 01/03/2009 – 04/09/2009 προσλήφθηκαν συνολικά 97 πωλητές εισιτηρίων. Υπέρβαση 65 ατόμων.
Διαπιστώθηκε υπέρογκη αύξηση υπαλλήλων συγκεκριμένων οργανικών μονάδων:
· Δ/νση Δημοσίων Σχέσεων από 10 σε 20 άτομα και αύξηση 100%
· Δ/νση Πληροφορικής & Οργάνωσης από 9 σε 16 άτομα και αύξηση 90%
Και έχουν ανεξαρτητοποιηθεί ή αναβαθμιστεί σε επίπεδο Δ/νσης, το Τμήμα Ποιότητας, η Υπηρεσία Εμπορικής Εκμετάλλευσης, η Υπηρεσία Προμηθειών & Συμβάσεων, η ΠΣΕΑ (με απόφαση Προέδρου και όχι με απόφαση Δ.Σ. όπως θα έπρεπε σύμφωνα με το καταστατικό) χωρίς οι ως άνω ενέργειες να προβλέπονται στο Στρατηγικό και Επιχειρησιακό σχεδιασμό της εταιρείας, ενώ δεν παρασχέθηκε κανένα έγγραφο (υπηρεσιακό σημείωμα, απόφαση Δ.Σ., επιχειρησιακή μελέτη, κ.λπ.) από το οποίο να προκύπτουν οι επιχειρηματικοί λόγοι που οδήγησαν σε αυτές τις αποφάσεις».
Το πόρισμα του Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης είναι ξεκάθαρο (σελ.45): Καταγγελία των συμβάσεων σύμφωνα με το Εργατικό Δίκαιο. «Να καταγγελθούν σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις του Εργατικού Δικαίου, δεδομένου ότι εμφανίζουν συγκεκριμένες παρατυπίες, καταρτίσθηκαν κατά παράβαση των κανόνων που διέπουν τη συνετή άσκηση της διαχειριστικής εξουσίας σε μία ανώνυμη εταιρεία, τη χρηστή διαχείριση του δημόσιου χρήματος και δεν συνδέονται με το Στρατηγικό και Επιχειρησιακό Σχεδιασμό της εταιρείας απειλώντας ευθέως τη βιωσιμότητά της, η οποία θα απαιτήσει στο άμεσο μέλλον μεγάλα κεφάλαια για την κάλυψη των ελλειμμάτων της.
Τα κριτήρια για την καταγγελία των συμβάσεων υπαγορεύονται από την εργατική νομοθεσία, τη νομολογία των Δικαστηρίων (ΑΠ 101/2009) και τα πραγματικά περιστατικά που καταγράφονται στην παρούσα έκθεση, δεδομένου ότι από την πορεία των οικονομικών μεγεθών της εταιρείας προκύπτουν συγκεκριμένοι οικονομοτεχνικοί λόγοι που καθιστούν αναγκαία την αναδιοργάνωσή της και τη μείωση του προσωπικού για λόγους οικονομίας».
Συμβασιούχος ΜΕΤΡΟ


 Από τις δύο απόψεις μπορεί κανείς, θεατής του θέματος, να βγάλει κάποια συμπεράσματα:
  • Όταν κάποιος κάνει μια σύμβαση έχει ημερομηνία λήξης και δε σημαίνει υποχρεωτικά ανανέωση. Αυτή η άποψη μόνο στην Ελλάδα υπάρχει.
  • Ο παράνομος τρόπος πρόσληψης διαπιστώθηκε από Ανεξάρτητη Δημόσια Αρχή, όμως δεν διακόπηκαν οι συμβάσεις για το λόγο αυτό
  • Τα λειτουργικά έξοδα της επιχείρησης μετά από την πρόσληψη των συμβασιούχων, που το προσωπικό αυξήθηκε κατά 50% περίπου σε ένα έτος, αυξήθηκαν κατά 22 εκατομμύρια ευρώ και ο προϋπολογισμός αυτός είναι ελλειμματικούς με το ποσό αυτό.
Τελικά ποιος θα πληρώσει το έλλειμμα. Εμείς οι χρήστες του metro με αύξηση των εισιτηρίων; Θα γίνουν περικοπές σε μισθούς για να καλυφτεί η ζημιά; Θα πληρώσει τη ζημιά το κράτος, δηλ. εμείς οι πολίτες;
Έχουν κάποια άλλη πρόταση οι εργαζόμενοι στο metro που απεργούν και στερούν εκατομμύρια έσοδα από την εταιρεία;

Είναι λυπηρό να βρίσκεται κάποιος χωρίς δουλειά, αλλά αντί να καθίσουμε όλοι να αντιμετωπίσουμε συλλογικά τα προβλήματα, καθένας από εμάς αγωνίζεται να περιφρουρήσει τα κεκτημένα.

Στην καπιταλιστική Αμερική πριν μερικά χρόνια η εταιρεία FORD βρέθηκε σε παρόμοια κατάσταση. Έπρεπε να απολύσει 20.000 εργαζόμενους, προκειμένου να μην οδηγηθεί σε πτώχευση. Τέθηκε ένα δίλημμα στους εργαζόμενους. Είναι προτιμότερο να απολυθούν οι  20.000 εργαζόμενοι προκειμένου να μην κλείσει η εταιρεία με αποτέλεσμα να βρεθούν όλοι οι εργαζόμενοι στο δρόμο ή να γίνει περικοπή των μισθών κατά 20% για δύο χρόνια; Οι εργαζόμενοι διάλεξαν τη δεύτερη πρόταση. Σήμερα εξακολουθεί να υπάρχει η FORD.

Αν τεθεί στους εργαζόμενους του metro τέτοια πρόταση θα δεχτούν να κάνουν παρόμοια επιλογή;

Είναι άφρονες εκείνοι που πριονίζουν το κλαδί πάνω στο οποίο κάθονται!

Δεν υπάρχουν σχόλια: