Τι είναι ηθικό σε μια κοινωνία; Ένα σύνολο κανόνων και συμβάσεων που αναπτύσσουμε μεταξύ μας που συνυπάρχουμε σε μια κοινωνική ομάδα ανθρώπων, ώστε η συμβίωση και η συνεννόηση να προχωράει καλύτερα, να ολοκληρωνόμαστε σαν άτομα και σαν κοινωνία. Αυτό είναι κάτι δυναμικό, καθώς δεν παγιοποιείται να ισχύει για πάντα, αλλά συνεχώς διαμορφώνεται κάτω από τις μεταβαλλόμενες συνθήκες του περιβάλλοντος. Δημιουργείται από μόνο του και ενδεχομένως να γίνει και «νόμιμο», να αποκτήσει δηλαδή και κάποια νομική υπόσταση.
Τι είναι νόμιμο σε μια κοινωνία; Ένα σύνολο κανόνων και συμβάσεων που κωδικοποιείται από κάποιους καθ' ύλην αρμόδιους, ώστε να λειτουργεί ο κρατικός μηχανισμός απρόσκοπτα. Νόμιμο γίνεται κάτι το κοινά δημιουργημένο, επεξεργασμένο, δοκιμασμένο και τελικά αποδεκτό ηθικά, εφόσον η νομική του θωράκιση εξυπηρετεί την απρόσκοπτη λειτουργία της κοινωνίας. Αν δεν είναι επιβεβλημένο, μπορεί και να μείνει χωρίς νομική κάλυψη, να έχουμε δηλαδή εθιμικό δίκαιο.
Καθορισμένη ηθική δεν δημιουργείται από κάθε εξουσία (πλην της θρησκευτικής ίσως), αλλά παράγεται από τους κοινούς ανθρώπους, ανάλογα με τις κοινωνικές συνθήκες.
Αν το ηθικό έρχεται σε αντίθεση με την κάθε φύσης εξουσία, τότε αποτελεί σημείο τριβής και πυροδοτεί αγώνες και συγκρούσεις.
Ηθικό και Νόμιμο είναι δύο πράγματα (και έννοιες και πραγματικότητες) που οι πιθανότητες του να συγκρουστούν είναι συντριπτικά περισσότερες από τις πιθανότητες του να συνυπάρξουν ειρηνικά (και πάντα εφήμερα).
Παραδείγματα νόμιμο και ηθικό έχουμε πάμπολλα στην καθημερινή ζωή. Είναι νόμιμος ο πλειστηριασμός μιας κατοικίας ενός οικονομικά ανήμπορου από μια τράπεζα, αλλά όχι ηθικός. Είναι ηθικό να αφαιρείς από ένα που έχει και να τα δίνεις σε ένα που έχει ανάγκη, δεν είναι όμως νόμιμο.
Μετά όμως από τη θεωρητική εισαγωγή ας έρθουμε και στα δικά μας.
Νόμιμο είναι να μπουν , μέσω ΑΣΕΠ, σε προγράμματα η μητέρα και η αδελφή προέδρου Κοινωφελούς Επιχείρησης Δήμου στο Δήμο, επιχείρηση ή νομικό πρόσωπο του Δήμου. Είναι και ηθικό; Μήπως υπήρχαν και άλλες οικογένειες με οικονομικές ανάγκες και ιδιαίτερα ποντιακής καταγωγής οικογένειες που είχαν ενδεχομένως περισσότερα προσόντα και μόρια να υποβάλλουν υποψηφιότητα για θέσεις στο Δήμο; Ο κύριος πρόεδρος έτσι προωθεί ανέργους στην απασχόληση; Να του θυμίσω τι λέει στο καταστατικό της ΚΕΔΑ : "Συμβολή στην απορρόφηση του εργατικού δυναμικού της περιοχής με την ανάπτυξη συμβουλευτικών δράσεων που παρέχονται δωρεάν προς τους ανέργους, με στόχο την υποστήριξη και την ενθάρρυνση τους για την εξεύρεση απασχόλησης καθώς και στην προώθηση ίσων ευκαιριών πρόσβασης στην αγορά εργασίας με τη δημιουργία Δημοτικών Γραφείων Ενημέρωσης για την Απασχόληση, σε συνεργασία με τους δημόσιους φορείς και τις επιχειρήσεις της περιοχής." Τη συμβουλευτική δράση την έκανε μόνο στην οικογένειά του και στους αντιδημάρχους; Άξιος ο μισθό του (2500 € όπως λέγεται). Αμοίβεται καλύτερα από καθηγητές Πανεπιστημίου ή από το μισθό εμένα και της γυναίκας μου μαζι στη μέση εκπαίδευση.
Ο κύριος Δήμαρχος διόρισε την κόρη του, φοιτήτρια σήμερα, από την ημέρα που ανέλαβε στο γραφείο του Δημάρχου. Στάθηκε πιστός στην υπόσχεσή του, ότι θα κάνει το παν για τη μείωση της ανεργίας. Αποκατάστησε την κόρη του. Αυτό είναι νόμιμο, είναι όμως και ηθικό;
Αλήθεια πόσοι της οικογένειας Φωτιάδη είναι υπάλληλοι στο Δήμο;
Υπάρχουν αντιδήμαρχοι που έχουν διορίσει συγγενικά τους πρόσωπα στο Δήμο ή τις Δημοτικές επιχειρήσεις και τα Νομικά Πρόσωπα του Δήμου;
Θα πει κάποιος εδώ ο κόσμος χάνεται και εσύ ψάχνεις «ψήλους στ’ άχυρα». Αναρωτιέσαι για το νόμιμο και το ηθικό. Ίσως να είχε δίκιο. Αν δεν κάνουμε κουβέντα για το ηθικό τότε θα μείνει μονό το νόμιμο, που θα το εκμεταλλεύονται οι κρατούντες που έγιναν με τη δική μας ψήφο. Δυστυχώς.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου